Transportförsäkring

    När man skickar varor med fraktfartyg är det viktigt att förstå de risker som finns. Fraktfartyg kan drabbas av stormar och andra faror som kan skada eller förstöra lasten. Transportföretagen som sköter frakten har ett visst ansvar för varorna, men deras ansvar är begränsat. Det betyder att de inte alltid behöver betala full ersättning om något går fel.
    Därför är det viktigt för de som skickar varor att ha en egen försäkring. En transportförsäkring kan ge skydd även när fraktföretaget inte är ansvarigt. Det är särskilt bra att ha en försäkring som gäller från start till mål och som täcker olika typer av skador, som stöld eller skador från stormar.

    I Sverige kan man teckna sådana försäkringar med lokala försäkringsbolag, vilket underlättar hantering och kommunikation om något går fel under transporten. Det är viktigt att ha koll på alla detaljer i transportavtalet, särskilt leveransvillkor som "FOB" eller "CIF", för att förstå vem som är ansvarig för vad under fraktens gång.

    Transport och risker

    Vid alla köpeavtal där varor skall förflyttas från en ort till en annan, måste en transport äga rum. Oavsett om transport sker med fartyg, bil, järnväg eller flyg utsätts varorna alltid för risken att skadas, minska eller förloras.

    Olyckor och ansvar

    Fartyg drabbas av hårt väder, bilar kör i diket och gods blir stulet eller utsätts för omild behandling (vid lastning, omlastning eller lossning) i hamnar och på terminaler. Har inte transportören något ansvar? Transportören har som huvudregel ett ansvar för godset från mottagande till utlämnande, men hans ansvar är begränsat på två sätt – dels till omfattning – dels beloppsmässigt.

    Förutsättningar för ersättning

    Förutsättningen för att ersättning skall utbetalas är om transportören är vållande till skadan. Man kan säga att han måste ”rå för” vad som inträffar. Är han ansvarig, får man som kund ersättning, men till ett begränsat belopp.

    Specifika scenarier och ansvarsundantag

    Vid sjötransport saknar redaren ansvar för skador till följd av faror ”säregna för sjön”, som grundstötning, hårt väder eller att en bilfärja sjunker. En bil kan köra i diket för att undvika att köra över ett utspringande barn eller till följd av exploderande däck etc. Här saknar transportören oftast ansvar.

    Ansvarsbegränsningar

    I de flesta fall avvisar transportören skador som beror på att avsändaren har lastat fordonet själv, att emballaget är otillräckligt eller att godset är bristfälligt märkt. Dessutom - även i de fall ansvar föreligger – är transportörens ansvar alltid begränsat per kilo eller per kolli.

    Transportförsäkringens nödvändighet

    För högvärdigt styckegods räcker beloppsgränserna sällan till. Observera att ersättning bara utgår under förutsättning att ansvar föreligger - inte annars. Ett vanligt argument från kunderna är: ”Jag har transporterat gods med XX under flera år, och alltid fått ersättning när gods har saknats.” Det kan vara sant, men anledningen till att kunden har erhållit ersättning är att transportören vanligen har ett ansvar för stöld under transport.

    Om transportförsäkring i Sverige

    Som företagare i Sverige bör man försöka se till att transportförsäkring tecknas i Sverige. Då har man ett kundförhållande till sin svenske försäkringsgivare. De stora försäkringsbolagen har en egen organisation för sjö- och transportförsäkring som ger råd både vad gäller val av leveransvillkor och försäkringslösning. Som importör är det fördelaktigt att försäkra i Sverige bland annat därför att skaderegleringen kommer att ske här.

    Presentgrossisternas Företagarförening

    Vi förenklar ditt företagande!



    Vi på PUFF arbetar med svenska grossistföretag och tillverkare för att kunna skapa en stark förhandlingspartner när avtal ska slutas. Vi består idag av cirka 800 medlemmar runt om i sverige.

    Bli medlem hos oss du med!

    Bli medlem