Tillväxtverkets Digitaliseringscheckar

    Tillväxtverket erbjuder digitaliseringscheckar för att stödja små och medelstora företag (SME) i deras digitala transformationsresa. Dessa checkar kan användas för att finansiera olika typer av digitaliseringsprojekt, från att implementera nya IT-system till att utveckla e-handelslösningar eller förbättra digital marknadsföring.

    Vem kan ansöka?

    För att kvalificera dig för att ansöka om digitaliseringscheckar behöver ditt företag uppfylla vissa kriterier:
    • Ditt företag ska ha en årsomsättning på minst 1 miljon kronor och färre än 250 anställda.
    • Företag från hela landet är välkomna att ansöka, men vissa regioner kan ha specifika prioriteringar.
    • Projektet du söker finansiering till måste vara inriktat på digital utveckling.

    Hur ansöker man?

    Börja med att identifiera vilka digitaliseringsbehov ditt företag har. Det kan innebära allt från att implementera en ny e-handelsplattform, till att förbättra din digitala marknadsföring eller effektivisera interna processer med hjälp av IT-lösningar.
       
    Sedan fyller du i ansökningsformuläret på Tillväxtverkets webbplats. Se till att inkludera en tydlig beskrivning av ditt projekt, varför det är viktigt för din verksamhet och hur det kommer att bidra till tillväxt och effektivisering.
     
    Efter att du har skickat in din ansökan granskas och om den blir godkänd, kommer du att få en digitaliseringscheck som täcker en del av kostnaderna för projektet. Hur stor andel som täcks varierar beroende på projektets omfattning och företaget i fråga, men vanligtvis står Tillväxtverket för 50% av investeringen, upp till en total investeringskostnad på 200 000 kr.  
     
    Exempel: Om ditt digitaliseringsprojekt kostar 200 000 kronor, och checkarna täcker 50%, får du ett bidrag på 100 000 kronor. Resten, alltså 100 000 kronor, behöver företaget finansiera själv.
     

    Exempel på vad checkarna kan användas till:

    • Effektivisera processer: Minska manuella arbetsuppgifter och fel genom automatisering.
    • Öka försäljningen: En stark digital närvaro kan hjälpa dig att nå ut till fler kunder och öka din försäljning.
    • Förbättra kundservice: Med digitala verktyg kan du erbjuda bättre och snabbare kundservice.
    • Få bättre insikter: Använd data och analys för att fatta mer informerade beslut och anpassa din verksamhet efter kundernas behov.
     

    Presentgrossisternas Företagarförening

    Vi förenklar ditt företagande!



    Vi på PUFF arbetar med svenska grossistföretag och tillverkare för att kunna skapa en stark förhandlingspartner när avtal ska slutas. Vi består idag av cirka 800 medlemmar runt om i sverige.

    Bli medlem hos oss du med!

    Bli medlem