Tider spelar roll och det finns bra riktlinjer att följa, även om det inte finns ett exakt facit. Du kan gå in på dina konton och hitta ingående information kring hur det ser ut med just era följare.
Generella riktlinjer
Agera och posta innehållet vid den tidpunkt då målgruppen är online!
För att ta reda på när användarna är aktiva behöver du lära känna din målgrupp och användarbeteendet på olika kanaler. Till exempel var de befinner sig geografiskt, vilket kan påverka tidszoner om du inte bara jobbar mot den svenska marknaden.
30 dagars-testet
Ett värdefullt tips är att kontinuerligt testa vilka tider som fungerar bäst. Användarbeteendet kan skifta och därför är det bra att vid jämna mellanrum testa olika tider. Titta på vad din statistik visar, så tar du inga felaktiga beslut.
Vi har samlat ihop en generell guide för varje plattform baserad på olika studier för sociala medier 2023.
Bästa dag för publicering av inlägg: Främst tisdagar.
Bästa tid för publicering av inlägg: 04:00, 07.00 (mest engagemang), 08:00 - 21:00
Bästa dag för publicering av reels: Måndag - torsdag
Bästa tid för publicering av reels: 04:00, 09:00 - 12:00
Bästa dag för publicering: Tisdag - lördag
Bästa tid för publicering: 08.00 - 09.00 (bäst synlighet), 11.00, 13.00 - 15.00 (mest klick och delningar).
Bästa dag för publicering: Tisdag - torsdag
Bästa tid för publicering: 07:00 - 08:00, 12.00 - 21:00.
TikTok
Bästa dag för publicering: Tisdag, torsdag och fredag
Bästa tid för publicering: 08:00 - 09:00, 00:00, 04:00 - 05:00
Bästa tid för publicering: 20.00 - 23.00, 02:00 - 04:00.