Tajma rätt på sociala medier

    Alla som är närvarande i sociala medier som företagare strävar efter att publicera material som engagerar. Förutsättningen för bra exponering handlar delvis om att innehållet ska vara av bra kvalité och såklart anpassad efter målgrupp. Men det finns en detalj som många missar som är otroligt viktigt att ha koll på för att öka chansen till exponering. Nämligen att tajma rätt! 

    Tider spelar roll och det finns bra riktlinjer att följa, även om det inte finns ett exakt facit. Du kan gå in på dina konton och hitta ingående information kring hur det ser ut med just era följare.

    Generella riktlinjer

    Agera och posta innehållet vid den tidpunkt då målgruppen är online!
    För att ta reda på när användarna är aktiva behöver du lära känna din målgrupp och användarbeteendet på olika kanaler. Till exempel var de befinner sig geografiskt, vilket kan påverka tidszoner om du inte bara jobbar mot den svenska marknaden. 

    30 dagars-testet

    Du kan via Instagrams egna verktyg “Statistik” hitta information om bland annat vilka dina följare är och under vilka tidsintervaller kontot får flest besök. Där kan du även genomföra ett 30 dagars-test där du postar inlägg vid olika tider under en månad för att se vilka tider som fungerar bättre respektive sämre.  Generellt är plattformens egna verktyg väldigt bra för att få data om hur dina följare fungerar på plattformen.   

    Ett värdefullt tips är att kontinuerligt testa vilka tider som fungerar bäst. Användarbeteendet kan skifta och därför är det bra att vid jämna mellanrum testa olika tider. Titta på vad din statistik visar, så tar du inga felaktiga beslut.

    Vi har samlat ihop en generell guide för varje plattform baserad på olika studier för sociala medier 2023.
     
    Instagram

    Bästa dag för publicering av inlägg: Främst tisdagar.
    Bästa tid för publicering av inlägg: 04:00, 07.00 (mest engagemang), 08:00 - 21:00

    Bästa dag för publicering av reels: Måndag - torsdag
    Bästa tid för publicering av reels: 04:00, 09:00 - 12:00 

    Facebook

    Bästa dag för publicering: Tisdag - lördag
    Bästa tid för publicering:  08.00 - 09.00 (bäst synlighet), 11.00, 13.00 - 15.00 (mest klick och delningar).

    LinkedIn

    Bästa dag för publicering: Tisdag - torsdag
    Bästa tid för publicering: 07:00 - 08:00, 12.00 - 21:00. 

    TikTok

    Bästa dag för publicering: Tisdag, torsdag och fredag
    Bästa tid för publicering: 08:00 - 09:00, 00:00, 04:00 - 05:00

    Pinterest

    Bästa dag för publicering: Fredag-lördag.
    Bästa tid för publicering: 20.00 - 23.00, 02:00 - 04:00.

    Presentgrossisternas Företagarförening

    Vi förenklar ditt företagande!



    Vi på PUFF arbetar med svenska grossistföretag och tillverkare för att kunna skapa en stark förhandlingspartner när avtal ska slutas. Vi består idag av cirka 800 medlemmar runt om i sverige.

    Bli medlem hos oss du med!

    Bli medlem