Sammanslagningen gör att det blir den i särklass största mässan som arrangeras i Messe Frankfurts historia. I år hade de dessutom utökat mässan ytterligare genom att upplåta festhallen till mässyta. Den extra ytan gjorde att man hade ca. 5000 utställare och 140 000 besökare under de fem dagarna som mässan pågick.
![](https://www.puff.se/static/webimages/collage_frankfurt.jpg)
Det var kö för att få en monterplats och de var noga med att utställarna skulle hamna i rätt produktgrupp och rätt hall med en fungerande sortiments delegering. Det finns ett stort värde för både utställare och besökare i att man inte “kastar in” vem som helst på första bästa yta som finns ledig. Till årets mässa fanns det femtio Svenska företag som ställde ut på Ambiente, sex stycken på Christmasworld och endast en utställare på Creativeworld.
![](https://www.puff.se/static/webimages/collage_frankfurt.jpg)
Det var kö för att få en monterplats och de var noga med att utställarna skulle hamna i rätt produktgrupp och rätt hall med en fungerande sortiments delegering. Det finns ett stort värde för både utställare och besökare i att man inte “kastar in” vem som helst på första bästa yta som finns ledig. Till årets mässa fanns det femtio Svenska företag som ställde ut på Ambiente, sex stycken på Christmasworld och endast en utställare på Creativeworld.
En övergripande trend handlade om färg, extremt mycket färg. Julen 2024 kommer med andra ord bli färgstark, men också personlig. Överallt kunde man se unika julgranskulor. Spelar du padel ska det manifesteras genom att ha ett padelrack hängande i granen. Älskar du leopardmönster finns risken att du får en leopard att hänga upp. Just julgranskulor är ju lite samlarobjekt, det handlar om att komplettera med ett par tre stycken nya varje år. Kulor som fungerar som samlingsobjekt får ju också kosta en extra slant.
En annan tydlig trend handlar om nostalgi. Vi vill tillbaka till vår barndoms trygga värld. Det återspeglar sig inte bara genom att man har inspirerats av 70-talets mönster, utan man löper linan ut, det ska kännas autentiskt.
Vi fick även möjlighet att se många innovativa produkter som alla kommer bidra till ett minskat miljöavtryck. Skrivböcker med en yta som efterliknar läder, men som är gjort av kaktusens “hud”. En annan intressant produkt kommer från det japanska varumärket Cerapolta som tagit fram ett kaffefilter i lergods, en innovation som tagit åtta år att ta fram.
En annan tydlig trend handlar om nostalgi. Vi vill tillbaka till vår barndoms trygga värld. Det återspeglar sig inte bara genom att man har inspirerats av 70-talets mönster, utan man löper linan ut, det ska kännas autentiskt.
Vi fick även möjlighet att se många innovativa produkter som alla kommer bidra till ett minskat miljöavtryck. Skrivböcker med en yta som efterliknar läder, men som är gjort av kaktusens “hud”. En annan intressant produkt kommer från det japanska varumärket Cerapolta som tagit fram ett kaffefilter i lergods, en innovation som tagit åtta år att ta fram.
Med detta filter kommer man inte längre behöva använda sig av engångsfilter i papper.