Lär känna Generation Z 

    Butiksupplevelser är framtidens melodi. En ny generation med köpstarka kunder kommer att förändra handeln. Generation Z förväntar sig en upplevelse med integrerad teknologi, unika upplevelser och en stark närvaro både online och offline.




    Digitala infödingar

    Generation Z är personer  födda mellan 1995 och 2012. Det vill säga den första generationen som är uppvuxen helt digitalt, även kallade "digitala infödingar”. De har ingen erfarenhet av hur samhället och handeln såg ut innan internet fanns. Generation Z är en viktig målgrupp som utgör ca. 20% av Sveriges befolkning.
     

    Underhållning och Socialt ansvar

    Trots deras digitala kompetens uppskattar många i denna generation den personliga upplevelsen som fysisk handel erbjuder. Men det räcker inte att sälja attraktiva produkter eller att ha trevlig och hjälpsam personal. Det krävs mer underhållning, upplevelser och unika butiksmiljöer om de ska bli tillfredsställda. Generation Z är också uppvuxna med att miljöfrågan är konstant närvarande på ett helt annat sätt än tidigare generationer. De vill veta att varumärkena de köper tar ett socialt ansvar och aktivt jobbar med miljöfrågor.
     

    Skräddarsytt koncept

    En bra köpupplevelse för Generation Z handlar om att de kan interagera och vara delaktiga i produktens utförande. Tänk dig ett butikskoncept som bara säljer vita Converse (tygskor) och där kunden får interagera genom att bestämma hur skorna ska se ut.  När kunden valt modell och storlek får de välja färger, mönster och detaljer (t ex nitar, tygmärken, paljetter). I butiken finns personal som fixar till skorna efter önskemål, spraymålar och fäster nitarna på önskad plats. Det här är bara ett exempel som skulle vara skräddarsytt till Generation Z. 
     

    Sammanflätad upplevelse

    Kosmetika kedjan Sephora är ett exempel på ett lyckat koncept. De använder Virtual Artist Technology som låter konsumenterna prova olika nyanser av läppstift, utan att behöva testa produkten fysiskt. Detta är ett exempel på hur butiker använder augmented reality (AR) för att skapa en unik och interaktiv upplevelse​​. AR kan upplevas genom smartphones eller speciella AR-glasögon. 
     

    Online och offline

    Under många år har man inom handeln pratat mycket om Omnikanalstrategi och det handlar om att utveckla en stark närvaro både online och offline. Generation Z förväntar sig sömlösa shoppingupplevelser över olika kanaler, att sociala medier och fysiska butiker samverkar för en integrerad kundupplevelse.
     

    Anpassa erbjudanden

    Framöver kommer det vara viktigt även för mindre butiker att jobba med kunddata och skapa personliga shoppingupplevelser. Anpassade erbjudanden och rekommendationer baserade på kundens tidigare köp och preferenser. En självklarhet för större e-handlare, men det kommer vara en hygienfaktor för all typ av handel. Generation Z ser det som en självklarhet att även fysisk handel ska kunna erbjuda flexibla och smidiga betallösningar, som mobilbetalningar. De förväntar sig snabbhet och bekvämlighet.
     

    Bättre förståelse

    Ett steg för befintliga butiker att möta upp Generation Z krav är att skräddarsy produktdemonstrationer till butiksevent och workshops. Här kan ni som leverantörer med all säkerhet fylla en stor roll genom att erbjuda färdiga koncept där ni jobbar tillsammans med butikerna. Ni har också möjlighet att hjälpa era kunder genom att utbilda. Ge dem möjlighet till bättre förståelse för teknologin och hur Generation Z:s värderingar och förväntningar ser ut.

    Läs hela artikeln i tidningen som du fått i din brevlåda eller här på webben >

    Presentgrossisternas Företagarförening

    Vi förenklar ditt företagande!



    Vi på PUFF arbetar med svenska grossistföretag och tillverkare för att kunna skapa en stark förhandlingspartner när avtal ska slutas. Vi består idag av cirka 800 medlemmar runt om i sverige.

    Bli medlem hos oss du med!

    Bli medlem