Konsten att bestrida en faktura

    När du bestrider en faktura betyder det att du inte håller med om att du ska betala den. Detta kan bero på att du inte har beställt det som fakturerats, att beloppet är felaktigt, eller att du inte har fått varan eller tjänsten.

    Bestrid fakturan korrekt

    När du bestrider en faktura skriftligen och förklarar varför du inte vill betala, bör fakturans avsändare inte ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Ett betalningsföreläggande är en uppmaning att betala en skuld. Om du inte bestrider föreläggandet kan skulden fastställas genom ett utslag, vilket kan leda till utmätning.

    Om kravet når Kronofogden

    Trots att du bestridit fakturan kan fakturaavsändaren ansöka om betalningsföreläggande. Detta syns vid en kreditupplysning och kan påverka ditt företags kreditvärdighet negativt. Om detta händer, ansök om rättelse hos Kronofogdens rättelse team. 

    Ansöka om rättelse

    Kronofogden utreder därefter om uppgiften om betalningsföreläggandet är missvisande. Vid rättelseansökan är det viktigt att kunna visa att du motsatt dig fakturan innan ansökan om betalningsföreläggande. Bestrid därför alltid fakturan skriftligen via e-post och specificera vilken faktura det gäller och varför du inte vill betala. 

    Om fakturaavsändaren vill driva sitt krav vidare efter att du har bestridit fakturan, måste de ansöka om stämning vid tingsrätten. Tingsrätten prövar då om du är betalningsskyldig.
     

    Presentgrossisternas Företagarförening

    Vi förenklar ditt företagande!



    Vi på PUFF arbetar med svenska grossistföretag och tillverkare för att kunna skapa en stark förhandlingspartner när avtal ska slutas. Vi består idag av cirka 800 medlemmar runt om i sverige.

    Bli medlem hos oss du med!

    Bli medlem