På Instagram är algoritmen avgörande för om ditt konto blir en succé eller fastnar i skymundan. Men META, som äger både Facebook och Instagram, avslöjar sällan detaljer om hur deras algoritm faktiskt fungerar. Det vi delar med oss av här är unik och färsk information från en källa som arbetar på Instagram. Genom att förstå dessa insikter kan du alltså anpassa din strategi och bli en av de konton som premieras. Men glöm aldrig att algoritmen är i ständig rörelse, det är ingen som vet när den förändras.
Reels – det viktigaste formatet för tillväxt
För att lyckas på Instagram idag är Reels ett måste. Kortare videor på upp till 30 sekunder, som engagerar och lockar till kommentarer, värderas högt av algoritmen. För att hålla kvar tittarna är det viktigt att använda en hook eller cliffhanger i de första sekunderna. Även om det kan vara utmanande att ställa sig framför kameran, kan du också skapa Reels genom att visa produkter, arbetsprocesser, eller använda textöverlägg. Att variera scener var 2-3 sekund hjälper till att skapa dynamik och hålla tittarnas intresse.
Mindre konton har just nu en fördel
Algoritmen prioriterar idag konton med färre än 10 000 följare, vilket innebär att mindre konton har en unik fördel just nu. Större konton får stå till sidan. Ingen vet hur länge detta kommer att gälla, så ta chansen att utnyttja denna prioritering medan den finns.
Kommentarer – viktigast för algoritmen
Alla sociala medieplattformar värderar interaktioner och just nu värderar Instagram kommentarer högst. Om dina följare kommenterar dina inlägg visar det för algoritmen att ditt innehåll är värdefullt, och då premieras du med ökad synlighet. För att kickstarta engagemanget så uppmuntra dina följare att delta i diskussioner, ställa frågor eller reagera på dina inlägg.
Kickstarta aktiviteten om ditt konto stagnerar
Om du märker att ditt konto känns stagnerat eller att interaktionen minskat kan du kickstarta engagemanget genom att öka din aktivitet i storys, inlägg och såklart reels. Storys räknas inte direkt i algoritmen, men de kan hjälpa till att hålla följarna aktiva. Det är ett bra sätt att påminna dina följare om att ditt konto finns. En sak är helt säker och det är att när ett konto har stagnerat kan det aldrig få fart igen om man inte testar något nytt.
Använd Ads Manager för att minska inläggsfrekvensen
Att lägga upp 5-7 inlägg i veckan kan kännas överväldigande, och det finns sätt att minska mängden inlägg utan att förlora räckvidd. Genom att boosta dina inlägg via Ads Manager kan du nå fler med bara 2-3 inlägg i veckan. En viktig detalj är undvik att boosta direkt i Instagram-appen, då d et är dyrare och mindre effektivt.
Välj vem du följer noga – algoritmen analyserar ditt nätverk
För att nå potentiella kunder, följ influencers och konton som din målgrupp redan interagerar med. Om du vill nå ut till slutkonsumet men mestadels följer butiker tolkar algoritmen det som att du vill nå ut till dem. Detta innebär att ditt konto visas för fler butiker men inte för slutkonsumenten.
Sökbara texter gör hashtags överflödiga
Tidigare var hashtags avgörande för att synas, men nu är även inläggstext sökbar. Det gör att hashtags inte direkt är relevanta längre, så fokusera istället på att använda relevanta nyckelord direkt i texten. Om du vill nå personer i en viss ort kan du inkludera geografisk information i texten för att förstärka inläggets relevans.
Satsa på en bio som är lätt att förstå och lockar rätt följare
Din bio är som ditt digitala visitkort på Instagram och måste direkt förklara vilka ni är, vem ni hjälper och varför någon ska följa dig. Genom att vara tydlig och tilltalande i bion, ökar du chansen att attrahera rätt följare från första anblicken.
Skriv som en människa, inte som ett företag
Inlägg som känns som företagsreklam ("Passa på", "Erbjudande", "Fåtal platser") kommer sällan långt i dagens algoritm. Istället behöver du skapa en känslomässig koppling med publiken genom att skriva som en människa. Använd ett språk som dina följare kan relatera till och skapa innehåll som engagerar och känns äkta.